Indoctrinatie is het opdringen van een bepaalde mening, vaak aan grote groepen mensen. Langdurig, systematisch en heel dwingend het opdringen van meningen en opvattingen aan het grote publiek. Het gebeurt massaal.
Indoctrinatie is het doelbewust en structureel aanpassen van het gedrag van een persoon, kan volwassen zijn of kind, naar de wens van de indoctrinator. Vaak gebeurt dit door middel van manipulatie, beloningssystemen, leugens, dreiging of andere psychologische middelen.
Op de vraag: ‘Denk jij dat indoctrinatie op scholen en universiteiten werkelijk een probleem is‘ zegt Jan Terwel het volgende.
Het is een probleem, zo minuscuul en gezocht, dat elk woord dat eraan wordt besteed zonde is van de tijd die aan de echte problemen zou kunnen worden besteed. Hoewel het Nederlandse onderwijs nog steeds in de top tien meedraait, zijn we al decennialang aan het zakken ten opzichte van andere landen. In het Nederlandse onderwijs gaan talenten verloren, of ze worden niet ontwikkeld, die leerlingen en de samenleving enorm vooruit zouden kunnen helpen.
Dat heb ik niet bedacht, maar dat blijkt uit een onderzoek onder meer dan 300 leerlingen dat al bijna twintig jaar loopt en op basis waarvan vorig jaar een boek is verschenen over een recent deelonderzoek, dat heet: ‘Die Droom heb ik nog steeds’. Een beschrijving kun je vinden bij een van de auteurs, prof. dr. Jan Terwel (nl.quorra.com)
Er gaan talenten verloren, worden niet ontwikkeld en die zo belangrijk is voor de leerlingen zelf en de samenleving.
Wat je op school niet hebt geleerd.
Onderstaand stuk komt uit “Wat je op school niet hebt geleerd!’ van ‘The school of life’. De essentiele lessen die nodig zijn om echt te leven.
‘Onderwijs voor de grote massa bestaat in feite nog maar 200 jaar. Wat echt werkt staat nog maar in de kinderschoenen. Dat verklaart waarom scholen , in weerwil van zichzelf, onze kinderen wellicht enkele dubieuze mentale gewoontes aanleren. Mogelijkerwijs maken ze hun leerlingen wijs dat de belangrijke dingen al bekend zijn; dat alles wat zou kunnen zijn, er al is.
Ze kunnen het niet laten om te waarschuwen dat het gevaarlijk is om oorspronkelijk te zijn! Ze hebben een vast aantal onderwerpen dat ze met ons willen doornemen en willen er, in meer of mindere mate, een stokje voor steken dat we te ver van hun eigen ideeën afdwalen. Ze leren ons bestaande ideeën opnieuw toe te passen in plaats van zelf nieuwe te bedenken.
Ondertussen leren ze ons respect te hebben voor gezaghebbende mensen i.p.v. het beeld te schetsen dat in veel vakgebieden eigenlijk niemand precies weet hoe de vork in de steel zit. Ze leren ons van alles, behalve de twee vaardigheden die in veel opzichten doorslaggevend is voor de kwaliteit van ons volwassen leven.
Leren hoe we de juiste opleiding of baan kiezen en weten hoe we bevredigende relaties kunnen creëren.
Ze laten ons vooral zien hoe de celdeling werkt en hoe de we omtrek van een cirkel kunnen berekenen en komen eigenlijk nauwelijke toe aan twee essentiële onderwerpen: Werk en liefde.
Toetsen en examens.
‘Wij zorgen voor jou. Als jij onze regels respecteert, zal het jou goed gaan!’
De toetsen en de examens zijn fundamenteel juist. Zij, de mensen die het kunnen weten, hebben de ultieme test gemaakt om te weten wat jij waard bent.
JIJ bent de uitslag!
Er wordt ons voorgehouden dat school ons voorbereid op het gehele bestaan!
Wat school werkelijk doet is ons leren hoe we binnen de grenzen van zijn in wezen merkwaardige regels kunnen gedijen terwijl we slecht met een flinterdunne draad verbonden zijn aan de wereld buiten het klaslokaal.
Het is tijd….
Om de dingen te leren die onze talenten en ons eer geluk aandoen. De zaken die van wezenlijk belang zijn waar we misschien veel te lang voor zijn weglopen.